המפתח לעסק יעיל יותר: אוטומציה בקצב שלך

 
חג הסוכות הוא זמן של שמחה, אסיף והתחלות חדשות, ואמן בשורות טובות בנושא החטופים 🙏
 
זה הזמן המושלם לחשוב גם על צמיחה והתחדשות בעסק שלנו. כמו שאנו בונים את הסוכה שלב אחר שלב, כך גם בעסק, לפעמים הדרך הטובה ביותר להתקדם היא צעד אחר צעד.
 
וזה מביא אותי לנושא שרציתי לדבר עליו היום – הטמעת אוטומציה בעסק בצורה חכמה ומדורגת.
אחת השאלות הנפוצות ביותר שאני מקבלת מבעלי עסקים היא: “אני יודע/ת שאני צריך/ה להטמיע אוטומציה בעסק שלי, אבל מאיפה בדיוק מתחילים?”
 
אם גם אתם מתלבטים בשאלה הזו, אתם לא לבד. התשובה טמונה בגישה שאני קוראת לה “אוטומציה מדורגת”.
חשוב להבין שהטמעת אוטומציה בעסק אינה אירוע חד פעמי, אלא תהליך מתמשך ומדורג (והסיבה היא שאתם תגלו שעם האוטומציה בא התיאבון 🙂).
 
בואו נדבר על מה זה אומר ולמה זה כל כך חשוב.
מהי גישה מדורגת לאוטומציה?
 
גישה מדורגת לאוטומציה פירושה שאנחנו לא מנסים לשנות הכל בבת אחת. במקום זה, אנחנו מתחילים בקטן, אבל חכם.
יש שני עקרונות מנחים כשאנחנו בוחרים איפה להתחיל:
✔️ התחלה עם השינוי הקטן ביותר שיכול להביא לתוצאה משמעותית: אנחנו מחפשים את נקודת המינוף – איפה שינוי קטן יכול ליצור אפקט גדול. זה יכול להיות תהליך פשוט יחסית, אבל כזה שמשפיע על הרבה היבטים בעסק.
✔️ התמקדות בבעיה הכי כואבת או דחופה: לפעמים, יש בעיה ספציפית שממש “כואבת” לבעל העסק. זה יכול להיות תהליך שגוזל המון זמן, או נקודת חיכוך עם לקוחות. התחלה בפתרון הבעיה הזו יכולה להביא להקלה מיידית ולהראות את הערך של האוטומציה.
 
למה גישה מדורגת עדיפה בעיני?
 
📌 הפחתת סיכונים: כשאנחנו מתחילים בקטן, הסיכון קטן יותר. אם משהו לא עובד כמו שצריך, קל יותר לתקן ולהתאים.
📌 למידה תוך כדי תנועה: כל שלב בתהליך מלמד אותנו משהו חדש. הידע הזה עוזר לנו לעשות החלטות טובות יותר בהמשך.
📌 גמישות: עם גישה מדורגת, אנחנו יכולים להתאים את התוכניות שלנו תוך כדי תנועה. אם מגלים שיש צורך שלא חשבנו עליו קודם, קל יותר לשנות כיוון.
📌 הסתגלות העובדים: שינוי גדול יכול להיות מפחיד. כשאנחנו מכניסים שינויים בהדרגה, זה נותן לעובדים זמן להסתגל ולהבין את היתרונות.
 
אז איך זה עובד בפועל?
 
סריקת העסק
• רשמו את כל התהליכים החוזרים על עצמם בעסק שלכם.
• זהו איפה אתם מבזבזים הכי הרבה זמן על משימות חוזרות.
• חשבו איפה הלקוחות שלכם נתקלים בעיכובים או בחוויה לא מיטבית.
 
זיהוי ה”פרי הנמוך”
מתוך הרשימה, בחרו תהליך אחד שעונה על הקריטריונים הבאים:
• הוא חוזר על עצמו לעתים קרובות
• הוא פשוט יחסית (לא מורכב מדי)
• שיפור בו יביא לתוצאה מורגשת (בזמן, בכסף, או בשביעות רצון לקוחות)
 
תכנון שינוי קטן
• חשבו על דרך פשוטה לאוטמט את התהליך הזה, אפילו חלקית.
• המטרה היא לא לפתור הכל בבת אחת, אלא לעשות צעד קטן קדימה.
 
יישום ולמידה
• הטמיעו את השינוי הקטן הזה.
• עקבו אחרי התוצאות: כמה זמן נחסך? איך זה משפיע על הלקוחות?
• הקשיבו למשוב מהצוות ומהלקוחות.
 
חזרה על התהליך
• השתמשו במה שלמדתם כדי לתכנן את הצעד הבא.
• בחרו תהליך נוסף או שפרו את מה שכבר אוטמתתם.
 
דוגמא מהשטח:
בעל עסק שיש לו חנות אונליין, שני הדברים שהכי מטרידים אותו הם:
1. זמן הרב שהוא מבזבז על מענה לשאלות חוזרות של לקוחות.
2. הקושי לעקוב אחרי מלאי המוצרים.
 
במקרה כזה, אנחנו יכולים להתחיל עם אוטומציה של מערכת שאלות ותשובות נפוצות. הנה איך זה יכול להיראות:
✔️ שלב 1: הגדרת תבנית תשובות לשאלות הנפוצות ביותר.
✔️ שלב 2: הטמעת מערכת צ’אט בוט פשוטה באתר שיכולה לענות על השאלות האלו או אפילו צ’אט AI שיודע לענות על שאלות שאימנו אותו עליו.
✔️ שלב 3: מעקב ובקרה אחרי השינוי: כמה זמן נחסך? האם יש ירידה בכמות הפניות הידניות?
✔️ שלב 4: בהמשך, לבחון הרחבה של המערכת כך שתוכל לטפל בשאלות מורכבות יותר או אפילו לבצע פעולות כמו עדכון הזמנה, ועוד.
 
שינוי כזה יכול לחסוך המון זמן לבעל העסק ולשפר את חווית הלקוח. זה גם מאפשר לראות תוצאות מהירות, מה שיכול לבנות מומנטום ותמיכה להמשך תהליך האוטומציה.
 
עם האוטומציה בא התיאבון 😋
 
לאחר שתראו את התוצאות הראשונות של האוטומציה, סביר להניח שתרצו עוד. פתאום תתחילו לראות הזדמנויות לייעול בכל מקום – מניהול המלאי ועד לתהליכי גיוס עובדים. זה הזמן להמשיך ולהשתמש בגישה המדורגת כדי לקדם עוד תהליכים בעסק.
 
אבל חשוב גם להגדיר את החזון הכולל!
 
למרות שאנחנו מתקדמים בצעדים קטנים, חשוב מאוד שיהיה לנו חזון ברור לאן אנחנו רוצים להגיע. החזון הזה מאפשר לנו לוודא שכל השינויים הקטנים שאנחנו עושים משתלבים יחד בצורה הרמונית ומובילים אותנו למטרה הגדולה שלנו.
 
לדוגמה, אם החזון שלכם הוא להפוך את העסק לחברה שפועלת 24/7 עם מינימום התערבות אנושית, כל צעד קטן שאתם עושים – מאוטומציה של מענה לשאלות ועד ניהול מלאי אוטומטי – צריך להוביל אתכם בכיוון הזה.
 
המפתח הוא להתחיל קטן, ללמוד מכל צעד, ולהתקדם בהדרגה לעבר החזון הגדול שלכם.
כך, במקום להרגיש מוצפים מהרעיון של “אוטומציה”, אתם בונים מערכת יעילה צעד אחר צעד, תוך שמירה על הכיוון הכללי אליו אתם שואפים.
 
מחכה לשמוע מה המדרגה הראשונה שלכם לאוטומציה בעסק 😊
 
שיהיה המשך חג סוכות שליו ושמח ומלא בהתחדשות.
 
 
ודבר אחרון
 

אשמח לשמוע האם המאמר הזה עזר לך ותרם כאן בתגובות או בהודעה לווטסאפ שלי 

עינת 

 
 
 
 
אהבתם? שתפו!
הבנה: להבין את הלקוח ולשקף את זה בשיח

איך אתה מזהה את צרכי הלקוחות שלך באמצעות התקשורת שלך?
איך מתוכנן העובד בוט שלך בצורה שיוצרת חווית משתמש טובה ונעימה?
כיצד אתה משתמש במשוב מלקוחות כדי לשפר את המוצרים או השירותים שלך?
האם יש לך יכולת להתאמה אישית של המוצרים או השירותים שלך לצרכים הייחודיים של הלקוחות?

מערכת ערכים ומסר:
הערכים והמסרים המרכזיים שהעסק מעביר

איזו מערכת ערכים מניעה את העסק שלך ומה היא משקפת?
מהם המסרים המרכזיים שברצונך להעביר ללקוחות שלך?
איך את מתקשרת את הערכים והמסרים הללו בשיווק, מכירות ובתקשורת העסקית שלך?
מה המהות שחשוב לך להעביר?

שפה: הטון, הסלנג והביטויים הייחודיים לעסק

מה סגנון התקשורת שלך עם הלקוחות?
איזו אנרגיה אתה רוצה לשדר: קלילות, כבדות וכו’?
האם יש לך ביטויים, סלנג, קיצורים ייחודיים, מושגים בשפה העסקית שלך?
מה הדברים הקבועים שאת מסבירה/אומרת בשיחות עם לקוחות?

נוכחות ונקודת מבט:
האופי הייחודי של העסק והגישה הייחודית שלו

מה הופך את העסק שלך לייחודי ומיוחד?
איזו גישה או פילוסופיה מאפיינת את העסק שלך?
מה המיקוד העיקרי של השירותים או המוצרים שלך?